European Museum of the Year Awards 2019

Met de Europese verkiezingen als symbolische achtergrond vonden zaterdag 25 mei de European Musuem of the Year Awards plaats in Sarajevo, Bosnië en Herzegovina.

De EMYA-winnaar is dit jaar het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden, Nederland. Het gerenoveerde museum bevindt zich in een voormalig klooster en krijgt hoge cijfers omdat het wetenschap en de geschiedenis van de wetenschap overbrengt op een kunstzinnige manier.

We zijn blij om te zien dat verschillende Meyvaert-projecten ook tot de winnaars behoorden. Het Huis van de Europese geschiedenis in Brussel ontving een speciale aanbeveling. Volgens de jury "is het Huis het eerste museum dat een pan-Europees verhaal presenteert op basis van academisch onderzoek en een indrukwekkende verzameling voorwerpen, een nieuw centrum voor een kritische analyse van de Europese geschiedenis en een forum voor het verkennen van de huidige politieke en maatschappelijke kwesties."
Lees hier meer over hoe we het project met succes volbrachten.

Een andere award op de EMYA was de Silletto-prijs. Die ging naar het Strandingsmuseum St. George in Thorsminde, Denemarken. De Silletto-prijs wordt elk jaar uitgereikt aan een museum dat op een uitmuntende manier de lokale gemeenschap heeft betrokken of op een voortreffelijke wijze vrijwilligers heeft geëngageerd. Het Strandingsmuseum ligt aan de westkust van Jutland en vertelt het verhaal van verschillende evenementen die er hebben plaatsgevonden. Het eerste was het enorme scheepswrak van de HMS St. George en de HMS Defense in 1811. Het tweede evenement is de Slag om Jutland, die plaatsvond in 1916. Het museum werd in mei 2017 heropend na een uitgebreide verbouwing.
Lees hier meer over het project en onze oplossingen.

Over EMYA

De European Museum of the Year Award is een prestigieuze onderscheiding die sinds 1977 wordt gegeven door het EMF (European Museum Forum). De missie van het EMF is om innovatie te bevorderen en ervaring en best practises uit te wisselen tussen Europese musea. Als ngo werkt het EMF onder auspiciën van de Raad van Europa en voert het projecten uit op het gebied van cultuur.

Het huis van de Europese geschiedenis Strandingsmuseum St. George