Train World herdenkt Paul Delvaux in nieuwe tentoonstelling

Als bekend fanaat van treinen en stations was Paul Delvaux één van de kunstenaars die door de NMBS en de SNCF opgedragen werd om in 1963 enkele werken te leveren ter gelegenheid van de lancering van een nieuw type elektrische locomotief. Gare la Nuit I & II en Gare du Jour I & II tonen respectievelijk de stoomtreinen in een symbolisch nachtelijk decor, terwijl de moderne elektrische treinen in het daglicht te bewonderen zijn.

Toen de nieuwe CEO Sophie Dutordoir de vier werken van Delvaux ontdekte in haar kantoor, vond ze dat haar het privilege niet toehoorde en dat de werken publiek tentoongesteld hoorden te worden. Na een restauratie door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, werd vanzelfsprekend Train World gekozen als locatie, het officiële museum van de NMBS in Schaarbeek. Het opende in 2015 en heeft in totaal 8000m2 ruimte met daarin een collectie van 22 locomotieven en 1200 andere artefacten. De vier schilderijen worden er sinds september 2019 tentoongesteld, als voorsmaakje van de tentoonstelling naar aanleiding van de 25e verjaardag van de dood van Delvaux. Deze tentoonstelling loopt van 22 oktober 2019 tot 15 maart 2020.

Meyvaert werd geselecteerd om een vitrine op maat te leveren. Het project omvat één vier meter lange showcase. Het frontpaneel zwaait open zoals een deur. Om het gewicht te dragen werden multi-pivotscharnieren toegepast en werden ook wielen geplaatst onderaan. Aan de achterkant van het frontpaneel bevinden zich vier afzonderlijke modules met elk hun eigen toegang. Deze werden elk uitgerust met scharnieren, ledspots, passieve vochtcontrole en extra wit gelaagd veiligheidsglas.

Met deze vitrine voorzagen we de NMBS van een veilige, toegankelijke en esthetische oplossing die de werken afzonderlijk presenteert terwijl de eenheid bewaard wordt.

Foto's © Train World/NMBS ; Qltur; video VRT NWS