Gerenoveerd gerechtsgebouw nieuwe thuis voor edelstenen- en mineralenmuseum

Het edelstenen- en mineralenmuseum van de Universiteit van Arizona, oorspronkelijk opgericht in de jaren 1890, is verhuisd van de universiteitscampus naar het historische gerechtsgebouw van Pima County in het hart van Tucson. De ingrijpende renovatie, die begon in 2018 en nu is voltooid, heeft de glorie van de Spaanse koloniale revival-architectuur hersteld. Het museum werd omgedoopt tot "University of Arizona Alfie Norville Gem & Mineral Museum", naar de familie Alfie wiens initiële schenking de verhuizing mogelijk maakte. Nadat de opening in het voorjaar uitgesteld werd vanwege de pandemie en het museum vervolgens geopend werd met beperkte capaciteit, is het nu volledig open voor het grote publiek.

Met 12000 vierkante meter is er nu ongeveer drie keer zoveel ruimte als in het vorige gebouw om de meer dan 2200 edelstenen en mineralen tentoon te stellen. Die komen uit collecties van de universiteit en van partners, en werden voorheen ondergebracht in de kelder van het oude museum. De artefacten zijn verdeeld over drie galerijen, die de bezoekers uitnodigen voor een fascinerende rondleiding doorheen de geologische geschiedenis van de aarde. 20% van de collectie zal jaarlijks worden geroteerd, wat bezoekers aanmoedigt om het museum opnieuw te bezoeken.

Meyvaert werd geselecteerd om 67 vitrines te leveren, waaronder inbouwvitrines, staande wandvitrines en vrijstaande vitrines. Met uitzondering van de grafische panelen behoorden ook de interne elementen tot onze opdracht, zoals legplanken, podia en gaas. De ontwerpintentie vroeg om transparante structuren die maximaal natuurlijk licht en een gevoel van ruimte toelieten. Bovendien vereiste de hoge rotatiesnelheid van de objecten dat de interne elementen eenvoudig kunnen worden herschikt. Audiovisuele technologie is een belangrijk onderdeel van het ontwerp, dat naadloos werd geïntegreerd in de vitrines. Er moest ook rekening gehouden worden met het draagvermogen van de vloeren van het historische gebouw. Daarom werd gebruikt gemaakt van spreidplaten en ontwierp Meyvaert de vitrines zo licht mogelijk.

Meer info op gemandmineralmuseum.arizona.edu