Referenties overzicht
Paris - Frankrijk

Musée de Cluny - Nationaal Museum van de middeleeuwen

Het museum & haar collectie

Het Musée de Cluny, gelegen in het hart van het Quartier Latin in Parijs, is het enige nationale museum dat gewijd is aan de middeleeuwen. Sinds haar oprichting in 1843 heeft zij unieke en ongelooflijk beroemde stukken verworven, zoals het altaarfront van de kathedraal van Bazel, evenals een van de beroemdste middeleeuwse werken ter wereld, “De dame en de eenhoorn”.

De middeleeuwen, die meer dan duizend jaar beslaan, zijn één van de langste periodes in onze geschiedenis. Het doel van de grote moderniseringswerken die in 2011 werden aangevat, was om alle rijkdom en complexiteit van deze periode met het publiek te delen en het gebouw opnieuw voor de stad open te stellen.

Dankzij het talent van architect Bernard Desmoulin en scenograaf Adrien Gardère verscheen het museum opnieuw in mei 2022, in alle grootsheid van haar middeleeuws erfgoed: collecties van 24.000 werken in een unieke architectonische omgeving: een 15e-eeuws herenhuis aanpalend aan Gallo-Romeinse thermen.

De missie

De uitdaging van de renovatie van het museum bestond erin het gebouw en de museografie te moderniseren en er een aantrekkelijke plaats van te maken, open voor de stad en toegankelijk voor alle bezoekers.

De uitdaging bij de herinrichting van de tentoonstellingsruimten was het opnemen van de hedendaagse uitbreiding en eveneens esthetisch aansluiten bij de oorspronkelijke museumruimte. Er moest rekening gehouden worden met de bijzondere context van het historische gebouw en deze mocht vooral niet verstoord worden.

De doelstelling van de architecten was om bij te dragen tot de algemene eenheid van het nieuwe museum door middel van een minimalistische en verfijnde esthetiek. Om dit gevoel van eenheid te bereiken, werden lichtgekleurde materialen en vormen zorgvuldig gekozen om de polychromie en diversiteit van de kunstwerken te versterken. Dezelfde esthetische eisen werden toegepast op het gehele ontwerp van de museografische installaties, die aan Meyvaert werden toevertrouwd.

Het project: uitdagingen & resultaten

Meyvaert maakte een complete inrichting voor het nieuwe museum, inclusief op maat gemaakte vitrines, sokkels, podia en platformen, zuilen en glas-in-loodramen. De ontwikkeling van het juiste esthetische antwoord op het project bracht heel wat technische uitdagingen met zich mee, waarvoor Meyvaert oplossingen wist te vinden.

Een bijzondere uitdaging was het gebruik van een erg aantrekkelijk materiaal: viroc, waarvan de ongekende toepassing in een museum het uiterste van onze ateliers hun vaardigheden vereiste.

Dit materiaal, dat er uitziet als beton, werd op verschillende manieren bewerkt: in verstek of in panelen van verschillende dikte en textuur. Er werden sokkels met een nieuwe en aantrekkelijke afwerking gecreëerd. Andere sokkels moesten perfect in harmonie zijn met de oorspronkelijke muur en vereisten een speciale zoektocht naar identieke tegels.

Om de vitrines aan te passen aan de architectuur en een minimalistisch uiterlijk te verkrijgen, werd de visuele finesse van de vitrines tot het uiterste gedreven.

Onze ingenieurs ontwikkelden een nieuw profiel en onzichtbare openingssystemen met ingenieuze oplossingen om ervoor te zorgen dat de vitrines bestand zijn tegen grote en zware werken.

Er werden verschillende systemen gebruikt: zelfdragende vitrines met minimalistische kolommen waarbij de deur niet zichtbaar is, tafelvitrines met een hydraulisch hefsysteem met dubbele hoogte, en wandvitrines die perfect in het gebouw passen.

In de loop van het project moesten ook verschillende uitdagingen overwonnen worden, te beginnen met het hectische tijdschema, dat vanwege de pandemiemaatregelen voortdurend moest worden herzien. Bovendien waren, door de middeleeuwse architectuur van het gebouw, de toegang en de beperkingen zeer complex voor de installatieteams. Dit werd opgelost met hun ervaring in het gebruik van verschillende machines en apparaten die aan historische gebouwen zijn aangepast.

Gedurende het volledige museale project hebben onze teams hun expertise getoond in de ontwikkeling van op maat gemaakte vitrines en gepersonaliseerde diensten op grote schaal. Om te voldoen aan de bouweisen, de omvang en het gewicht van de constructie werd er uniek werk verricht door het gebruik van exclusieve materialen en de ontwikkeling van technische oplossingen.

Het gepersonaliseerde aspect van deze renovatie wordt in al haar pracht en en praal onthuld door de ongeziene presentatie van de glas-in-loodramen, opgenomen in verlichte constructies die speciaal aan de vorm van elk glas werden aangepast.

Het eindresultaat is een perfect huwelijk tussen esthetische en technische vereisten, en biedt een vloeiende, eigentijdse en harmonieuze integratie van de ramen in de scenografie, in lijn met de verbeelding van de architecten.