Fort Belvoir - USA

National Museum of the United States Army

Het National Museum of the United States Army in Fort Belvoir, Virginia is het eerste dat de twee en een halve eeuw geschiedenis van het Amerikaanse leger tentoonstelt. Het heeft als doel de historie van het leger te preserveren, het publiek te informeren over zijn rol in de Amerikaanse geschiedenis, en de soldaten te eren. Persoonlijke getuigenissen werden er samen met duizenden objecten, documenten en afbeeldingen getoond in chronologische en thematische galerijen. Het NMUSA brengt het verleden tot leven zoals het gezien werd door de ogen van soldaten, en dat zowel in tijden van oorlog als van vrede. Ongeveer 4200 m2 tentoonstellingsruimte werd onderverdeeld in de galerijen Soldiers’ Stories, Founding the Nation, Preserving the Nation, Nation Overseas, Global War, Cold War, Changing World en Army and Society. Rond het complex liggen een park en een paradeterrein, en er is ruimte voorzien voor ceremonies, lezingen, educatieve programma’s en reünies.

Voor Meyvaert startte dit meerfasige project in 2015, lang voor de eerste steen werd gelegd. We ontwierpen 53 vitrines op maat. Na de goedkeuring van de ontwerpen, produceerden we ze in batches, waarna we ze integreerden in de structuren van de scenografie, die gefabriceerd werden door D&P. Dit maakt van de tentoonstelling een samenhangend en levendig geheel, met fragiele objecten in vitrines die opgesteld zijn naast legervoertuigen en opgehangen vliegtuigen. Bij de vrijstaande vitrines zijn er vele die lijken te zweven, een effect dat we verkregen door de stalen poten zijwaarts te verzinken. We coördineerden de fabricatie van deze poten met een lokale leverancier. Een aantal van de ingebouwde wandvitrines hebben lange kronkelende vormen zoals een curve of een S-vorm. Deze voorzagen we van gefacetteerd glas. We hebben ook enkele vitrines uitgerust met aflopend voorglas, en één vitrine met een schuin achterpaneel.

Het project: uitdagingen en resultaat

De bijzondere vitrine-ontwerpen verlenen de ruimte dynamiek en maken de indeling minder strak, wat de bezoekers aanmoedigt om de inhoud te verkennen. Om deze visie te realiseren maakten de designers gebruik van Meyvaerts ervaring in drie belangrijke aspecten van dit project: expertise in langwerpige oppervlakken van gefacetteerd glas, bekendheid met de militaire context, en bekwaamheid in het beheren van meerfasige projecten, met inbegrip van veelvuldige coördinatie met onderaannemers.

Bekijk het resultaat in de video en foto's hieronder:

gebogen vitrine met gefacetteerd glasmuseumvitrines ingewerkt in scenografie
wandvitrinesvrijstaande museumvitrinesingewerkte vrijstaande vitrines

National Museum of the United States Army