Washington D.C. - USA

Smithsonian National Museum of American History

Het museum & de collectie

In een nieuwe permanente multimediatentoonstelling van het Smithsonian National Museum of American History krijgen we de unieke kans om de geschiedenis te verkennen van het Amerikaanse entertainment. Deze tentoonstelling genaamd “Entertainment Nation”/“Nación del espectáculo” is de grootste tweetalige langlopende tentoonstelling op de National Mall. Meer dan 200 iconische objecten worden hier gepresenteerd in een bijzondere setting, waarin de bezoekers worden ondergedompeld in een wonderlijke reis doorheen de Amerikaanse popcultuurgeschiedenis van de afgelopen 150 jaar.

Hiertoe behoren enkele pronkstukken zoals de Yellow Cloud Guitar van Prince, de boksjas van Muhammad Ali, de originele Kermit de Kikker en de kostuums van R2-D2 & C-3PO uit “Return of the Jedi” van de filmserie Star Wars. Het is de bedoeling dat de meeste objecten elk jaar opnieuw wisselen, naarmate de wereld van entertainment evolueert, en een forum bieden voor belangrijke nationale discussies rond samenleving en politiek.

De missie & de uitdagingen

Meyvaert werd geselecteerd om het merendeel van de vitrines, 28 in totaal, te voorzien. We leverden 8 verschillende types, waaronder ronde vitrines en enkele grote wandvitrines. Allemaal moesten ze vlekkeloos worden geïntegreerd in de stijlvolle decorstukken, vervaardigd door de tentoonstellingsbouwer Cinnabar.

Daarnaast moesten aanpasbare interne elementen in de vitrines instaan voor de mogelijkheid tot regelmatige en vlotte rotatie van objecten. Naast een heel strikte planning stonden we ook wat betreft de installatie voor een uitdaging. Die vond namelijk plaats terwijl het museum open was voor het publiek, dus er was uiteraard een nauwgezette logistieke coördinatie nodig zodat we konden uitladen tijdens de sluitingsuren.

De oplossingen & het resultaat

Dankzij hun vrijstaand ontwerp waren de vitrines niet afhankelijk van de structuur van het gebouw. Wel werden hun interacties met de door Cinnabar gebouwde structuren zorgvuldig aangepakt, zodat we een perfecte en vlotte overgang tussen de vitrines en hun omgeving konden garanderen. Zo zijn de grote, rode, ronde vitrines een mooie én blikvangende illustratie van een zo’n naadloze integratie met het door de ontwerper bedoelde esthetische effect van ‘rode loper’.

Een bijkomend specifiek kenmerk van deze ronde vitrines is dat ze voorzien zijn van een verwijderbaar glaspaneel aan de voorkant. Ons technisch team ontwikkelde een uniek trolleysysteem dat het mogelijk maakt voor slechts één persoon om de vitrine te openen, ondanks het zware gewicht van het glas.

Tot slot is een belangrijk kenmerk van de tentoonstelling dat ze evoluerend is. Om een vlotte rotatie van de objecten en maximale flexibiliteit te verzekeren, zijn alle vitrines uitgerust met een variëteit aan interne elementen.

Deze gaan van rugpanelen tot ingebouwde ophangrails, verlichtingskop met een uniek modulair raster voor eenvoudige herpositionering van de spots op de rails, alsook uniforme verlichting gemonteerd aan het plafond. Al deze opties moesten expliciet worden weergegeven in onze gedetailleerde CAD-tekeningen, inclusief alle verbindingscomponenten.