Referenties overzicht
Paris - Frankrijk

Musée d'Orsay - Collections du Fond de Nef

Het museum & de collectie

Het Musée d’Orsay, gehuisvest in het voormalige ‘gare d’Orsay’ in Parijs, herbergt ‘s werelds meest uitgebreide verzameling impressionistische en post-impressionistische schilderijen.

Als onderdeel van nieuwe tentoonstellingsruimtes gewijd aan het thema van de Opéra-wijk: ‘Parijs, hoofdstad van een moderne natie’, streefde het museum ernaar om de uitstalling van zijn collecties in de ‘Fond de Nef’, de achterste ruimte van het gebouw, opnieuw vorm te geven.

Onze missie & de uitdagingen

De ‘Fond de Nef’-collecties omvatten diverse schilderijen en maquettes, waarvan sommige erg indrukwekkend zijn door hun aanzienlijke gewicht en omvang. De grootste maquette meet 2,5 x 2,5 meter en weegt in totaal 350 kg.

Voor dit renovatieproject heeft Meyvaert vier op maat gemaakte vitrines geleverd, elk bedoeld om een specifieke maquette te presenteren, conserveren en beschermen. Deze vitrines zijn ontworpen om te voldoen aan strenge eisen, zodat de grote kunstvoorwerpen binnenin gemakkelijk kunnen worden verplaatst en onderhouden. Bij het integreren van elke maquette in de vitrines werd rekening gehouden met de specifieke omgeving van de ‘Fond de Nef’-galerijen.

De grootste uitdaging van dit project was het vinden van een geschikte oplossing voor elke vitrine op maat, waarbij we de veiligheid en hanteerbaarheid konden garanderen, terwijl het geheel visueel minimalistisch bleef.

De oplossingen & het resultaat

Voor de grootste wandvitrine werd een volledig wegneembare rolwagen ontworpen, waardoor de 350 kg wegende maquette van ongeveer 2,5 x 2,5 meter gemakkelijk buiten de vitrine geplaatst kon worden. Dankzij deze rolwagen kon men op een eenvoudige en veilige manier het kunstwerk hanteren en plaatsen in de vitrine, en zullen ook toekomstige aanpassingen gemakkelijker verlopen. Omdat deze vitrine zich in een smalle ruimte van het museum bevindt, waren de zware glazen panelen van 270 kg een extra uitdaging om te installeren.

Voor een andere maquette werd een tafelvitrine met een glazen kap met scharnieren aan de achterkant bedacht. Hier was het doel om gemakkelijk een maquette van ongeveer 1,3 x 2 meter en 250 kg te kunnen plaatsen. Het onderste paneel is uitgerust met een schuifmechanisme, waardoor de basis uit de vitrine kan worden geschoven en het object tijdens de installatie toegankelijk blijft.

Dankzij onze expertise en vakkundigheid hebben we een op maat gemaakte oplossing gecreëerd die perfect rekening houdt met de uitdagingen van het gewicht en de omvang van de maquettes, terwijl de presentatie eenvoudig, praktisch en budgetvriendelijk bleef. Met inachtneming van de installatiebeperkingen van het museum en de wensen van de conservatoren, hebben we de esthetiek harmonieus laten aansluiten bij de algehele pracht van dit magnifieke Parijse museum.

© Sophie Crépy

Project