Paris - Frankrijk

Musée du Quai Branly

Gelegen aan de oevers van de Seine in Parijs, presenteert het Quai Branly ongeveer 3500 objecten uit zijn enorme collectie, die meer dan 450 000 stuks bevat. De permanente collectie van dit mooie en fascinerende museum dat in 2006 werd geopend, bevat kunstwerken en culturele artefacen uit Oceanië, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië.

Als antwoord op het verzoek van het Musée du Quai Branly om demonteerbare vitrines, heeft Meyvaert 80 van Infinity-vitrines vervaardigd, geleverd en geïnstalleerd. Infinity zijn grote vrijstaande vitrines (2200 x 900 x 900), die modulair en demonteerbaar zijn. Het systeem is ontworpen om de volgende eigenschappen te hebben:

• modulariteit die praktisch, functioneel en esthetisch is
  • neutrale materialen die voldoen aan de conservatienormen
  • een displayruimte met daarin de laatste veiligheidsmechanismen
  • de grootst mogelijke flexibiliteit in presentatiemogelijkheden

De Infinity vitrines worden door het museum gebruikt in de permanente collectie in één van hun galerijen, waar ze kunstwerken en objecten zullen presenteren van verschillende materialen, dimensies en herkomst. Het voordeel van de Infinity is dat het museum nu zelf de lay-out en configuratie van hun vitrinekasten kan veranderen en ze kan gebruiken voor artefacten uit hun collectie van verschillende grootte.

Infinity modulaire en demonteerbare vitrinesInfinity modulaire en demonteerbare vitrines

Musée du Quai Branly

Standaard vitrines
Infinity

Frankrijk

Ethnographic Museum

Agence Ciel

80 Infinity vitrines

Foto's Léo Delafontaine, met dank aan Musée du Quai Branly

Van de productiefase tot de installatiefase heeft het team van Meyvaert aan al onze vereisten voldaan en het project tot onze tevredenheid volbracht. Ik wil in het bijzonder de kwaliteit van de geleverde vitrines en andere elementen benadrukken, zowel vanuit technisch als esthetisch oogpunt: de zorg die werd besteed aan de materiaalkeuze, de precisie van de uitvoering en de elegantie van de afwerkingen.

Hélène Fulgence
Directeur du développement culturel, Musée du quai Branly