Referenties overzicht
Epernay - Frankrijk

Museum voor Champagnewijn en regionale archeologie

Het museum en de collectie

De restauratie van het Château Perrier tot een museum voor champagnewijn en regionale archeologie is te danken aan architectenbureau frenak + jullien, onder toezicht van de hoofdarchitect van de dienst Historische Monumenten Lionel Dubois. Het museum herbergt nu één van de belangrijkste nationale archeologische collecties en is een opmerkelijke erfgoedsite geworden voor de geschiedenis van Champagne. Het kasteel in renaissancestijl, gebouwd van 1852 tot 1857, was zowel een verblijfplaats, een ontvangstruimte als een productiesite van champagne, getuige daarvan de kelders die rechtstreeks verbonden waren met de toenmalige spoorlijn.

Onze missie

De belangrijkste uitdaging voor de architecten was om de charme van het historische pand te bewaren terwijl ze de site moderniseerden naar de huidige normen en naar een eigentijds, speels en interactief concept. Zo belichaamt de transformatie van het museum de kruising tussen de identiteit van een spectaculair gebouw en anderszijds de tentoonstellingsruimtes die eclectische thema’s hebben zoals wijnetnologie en regionale prehistorie.

We werden geselecteerd om vitrines op maat en specifiek meubilair te fabriceren en te installeren voor de vier permanente tentoonstellingsruimtes. Deze strekken zich uit over 850 m2 en stellen een collectie van meer dan 100 000 objecten tentoon. Om de rijkdom van de collecties te presenteren, ontwierpen we 109 vitrines en sokkels op maat. Dit vereiste de ontwikkeling van een breed scala aan displaymeubels, die we aanpasten aan de aard van de diverse artefacten, en die als doel hebben om de deze te herwaarderen en te conserveren.

Het project: uitdagingen en resultaat

Tijdens het aanbestedingsproces kon Meyvaert antwoorden bieden  op de technische en esthetische uitdagingen. De ontwikkeling van vitrines die voortkomen uit zeer specifieke ontwerpen heeft geleid tot de creatie van een uniek tentoonstellings- en presentatieconcept, zoals het bedacht werd door de architecten. Vermeldenswaard is de tafelvitrine met 150 flessen champagne. Alle vitrines en sokkels hebben specifieke vormen en afwerkingen in massief hout of PMMA, met grondig uitgewerkte details die ervoor zorgen dat de diverse objecten zo goed mogelijk worden gepresenteerd.

Tafelvitrine, inbouw-wandvitrine and ingebouwde vloervitrineVitrine met keltische torcsRonde vitrine voor 150 champagneflessen
Project

Museum voor Champagnewijn en regionale archeologie