Musée de Cluny, het enige nationale museum dat gewijd is aan de middeleeuwen in Frankrijk

Het Musée de Cluny, gelegen in het hart van het Quartier Latin in Parijs, is het enige nationale museum dat gewijd is aan de middeleeuwen. Sinds haar oprichting in 1843 heeft zij unieke en ongelooflijk beroemde stukken verworven, zoals het altaarfront van de kathedraal van Bazel, evenals een van de beroemdste middeleeuwse werken ter wereld, “De dame en de eenhoorn”.

De doelstelling van de architecten was om bij te dragen tot de algemene eenheid van het nieuwe museum door middel van een minimalistische en verfijnde esthetiek. Om dit gevoel van eenheid te bereiken, werden lichtgekleurde materialen en vormen zorgvuldig gekozen om de polychromie en diversiteit van de kunstwerken te versterken. Dezelfde esthetische eisen werden toegepast op het gehele ontwerp van de museografische installaties, die aan Meyvaert werden toevertrouwd.

Met 78 vitrines, 124 kolommen, podia en sokkels, 22 glas-in-lood ramen hebben we het gebouw en de museografie gemoderniseerd en er een aantrekkelijke plaats van gemaakt, open voor de stad en toegankelijk voor alle bezoekers.